Financiële afwijkingen

Financiële afwijkingen per programma

1.1 Onafhankelijke cliëntondersteuning
Mede dankzij de aandacht voor de naamsbekendheid van onafhankelijke cliëntondersteuning zien we dat meer inwoners gebruik maken van deze vorm van ondersteuning. Naast dat de instroom toeneemt maken inwoners langduriger gebruik van deze ondersteuning. Hierdoor neemt de uitstroom af. Tezamen met een indexatie 14,5% op basis van de contractuele afspraken en de CAO lonen verwachten wij meer uit te geven dan is begroot. Deze toename was nog niet in beeld bij het opstellen van de Perspectiefnota 2024. Of dit structurele meerjarige gevolgen heeft zullen we in beeld brengen bij de Perspectiefnota 2025.

1.2 Maatwerkvoorzieningen
Het aantal maatwerkvoorzieningen dat tot heden is verstrekt lijkt gelijk te zijn aan voorgaande jaren. Vorig jaar was sprake van een aantal grote woningaanpassingen waarmee ook rekening is gehouden bij de begroting voor 2023. Deze zijn tot heden niet voorgevallen. Vanwege het uitblijven van deze grote woningaanpassingen kan er in 2023 € 200.000 vrijvallen.

1.3 Schuldhulpverlening
De kosten voor trainingen en kredieten vallen lager uit dan gepland. Jongeren hebben langer begeleiding nodig dan volwassenen voordat zij de stap naar de gemeente maken. Daardoor verwachten wij deze kosten niet meer in 2023 maar daarna te maken. De meicirculaire 2023 biedt hier dekking voor waardoor het uit 2022 overgehevelde budget "project jongeren in Amstelveen schuldenvrij" kan vrijvallen.

1.4 Sociaal medische indicatie wet kinderopvang
De gemeente is wettelijk verplicht om een sociaal medische indicatie (SMI) af te geven voor kinderopvang aan ouders met medische of sociale beperkingen in combinatie met de noodzaak om ontwikkelingsachterstanden van het kind te verminderen. De afgelopen jaren steeg het aantal aanvragen, maar nu zien we in de eerste helft van 2023 een daling. Een mogelijke oorzaak is dat door personeelswisselingen bij ketenpartners er tijdelijk minder aanvragen zijn gedaan.

1.5 Arbeidsparticipatie
In 2023 wordt een voordelig resultaat verwacht van € 127.000. Dit positieve financiële resultaat vloeit voort uit de verdeling van het rekeningresultaat van AM match over 2022.

1.6 Transitieplan doordecentralisatie beschermd wonen
De gemeente Amsterdam heeft aan de Amstelland gemeenten € 100.000 beschikbaar gesteld voor het opstellen van een transitieplan. Het doel van dit plan is om te komen tot een samenhangend zorgaanbod voor kwetsbare mensen in de regio Amsterdam-Amstelland. In het transitieplan wordt beschreven welke stappen dienen te worden gezet om concreet uitvoering te geven aan de doordecentralisatie Beschermd Wonen in de regio Amsterdam-Amstelland. De inschatting is dat dit bedrag in 2023 geheel uitgegeven gaat worden aan extra beleidscapaciteit.

Dit betekent ook dat € 100.000 kan vrijvallen vanuit de oorspronkelijke claim in de perspectiefnota 2023 die was aangevraagd omdat onzeker was welke vergoedingen rijk en/of centrumgemeente beschikbaar zouden stellen voor dit doel.

1.7 Kosten noodopvang bij dakloosheid
Er zijn kosten voor hotelverblijf voor kwetsbare, dakloze inwoners, die niet begroot zijn. Deze kosten komen nu ten laste van een budget Sociaal team in het taakveld van de gemeente Amstelveen terwijl daar geen budgettaire ruimte voor is. De kosten bedragen tot en met augustus 2023 circa € 55.000 en verwacht wordt dat de kosten voor heel 2023 uitkomen op een bedrag van € 80.000.

Deze kosten hebben te maken met de uitwerking van de visie dat in Amstelveen geen kwetsbare individuen of gezinnen op straat slapen. Deze inwoners vallen tussen wal en schip. Dat betekent dat zij niet passen binnen of in afwachting zijn van de voorliggende voorzieningen zoals;  MO/BW, WLZ of een zelfstandige woning (krapte woningmarkt) en als te kwetsbaar worden beschouwd om op straat te slapen. En ze kunnen niet in hun eerdere woonvoorziening blijven. Met de betrokken partners wordt bekeken of er meer van die mogelijkheden kunnen zijn. Die mogelijkheden zijn er nu niet. De verwachting is dat deze kosten doorlopen in 2024. Dit zal worden betrokken bij de uitwerking van de Perspectiefnota 2025.

1.8 Jeugdhulp
Er wordt een tekort van circa € 0,9 miljoen (5%) verwacht ten opzichte van de bijgestelde begroting van € 20,3 miljoen. Het gaat om een raming; de bandbreedte is enkele procenten omhoog en naar beneden. De oorzaak van het tekort ligt vooral in de zwaarste categorie jeugdhulp, onder andere jeugdhulp met verblijf. Er is een lichte stijging van het aantal kinderen met verblijf. Ook neemt de zorgzwaarte toe en de tarieven moeten soms worden verhoogd in dat segment, bijvoorbeeld door noodzakelijke verkleiningen van de groepsgrootte. Beide ontwikkelingen hebben gezien de aard van de problematiek een grote financiële impact.

Het aantal jeugdigen in zorg in 2023 ligt tot heden iets boven de lijn van 2022. De zwaarte/gemiddelde kosten stijgen en ook dat zorgt voor een kostenstijging. De begroting voor 2023 is flink naar beneden bijgesteld op basis van de realisatie van 2022 (€ 3,1 miljoen). Er is in de bijgestelde begroting rekening gehouden met een stijging van aantallen, lengte en zwaarte, echter niet in deze omvang. Daar was op het moment van ramen begin 2023 ook geen concrete aanleiding voor. Dit risico is aangegeven in de perspectiefnota 2024.

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2023 07:32:53 met de export van 10/18/2023 07:28:09