8.1 Dividendopbrengst
Het dividend over 2022 van de BNG en Stedin bedraagt € 62.000 meer dan begroot.
8.2 Rentebaten
Tot eind 2022 was sprake van een rentestand “rond de nul”, daarna zien we de rente sterk stijgen. De Europese Centrale Bank (ECB) blijft de rente verhogen om de hoge prijsstijgingen in de eurozone tegen te gaan. Dit heeft tot gevolg dat de gemeente sinds lange tijd vanaf eind 2022 rente ontvangt over het bedrag dat staat uitgezet bij het Rijk via schatkistbankieren.
Daardoor gaan de op dit moment via schatkistbankieren uitstaande gelden renderen hetgeen in 2023 tot forse incidentele rentebaten leidt. In de Perspectiefnota is rekening gehouden met een rentebaat 2023 van € 1,5 miljoen. Via deze Tweede Tijdvakrapportage wordt aanvullend € 1 miljoen rentebaat verwacht over 2023. Dit betekent mogelijk een herrekening van de interne rekenrente die thans is gebaseerd op 2%. Als de nacalculatie te veel afwijkt van de begroting, dan verplicht het BBV tot een herberekening achteraf.
In de rapportage "Begrotingsrechtmatigheid en budgetoverheveling" die in november door de raad wordt besproken bestaat hier beter zicht op en zal indien nodig dit aan u worden voorgelegd. Gelet op de omvangrijke investeringsagenda voor de komende jaren zijn de uitstaande kasreserve en daarmee ook deze rentebaten van incidentele aard.
8.3 OZB-niet woningen
Bij opmaak van de tijdvak is van de begrote opbrengst ad € 12,3 miljoen van "niet-woningen" ongeveer € 0,4 miljoen niet gerealiseerd. Dit zal door bezwaarafhandeling in de komende maanden verder teruglopen. Bij opmaak van de rapportage "Begrotingsrechtmatigheid" zal dit nader worden beoordeeld en een inschatting worden gemaakt van een mogelijk tekort in 2023.
8.4 Pensioenvoorziening (ex-)wethouders
Bij opmaak van de jaarrekening 2023 wordt de voorziening (indien noodzakelijk) aangepast door wijziging van de externe rekenrente en de loonaanpassingen. Voor de berekening wordt de 25 jaarsrente gehanteerd van de nominale rentetermijnstructuur pensioenfondsen zero coupon per 30 september. Zowel de rekenrente als loonmutaties kunnen leiden tot substantiële afwijkingen en worden in totaliteit zichtbaar nadat de pensioenverzekeraar dit begin 2024 heeft berekend.
8.5 Stelposten
Het restant op de stelposten nominaal, areaal, taakmutaties gemeentefonds en nieuw beleid van totaal € 410.000 kan incidenteel vrijvallen in 2023.
8.6 Noodfonds stijgende lasten
Bij de behandeling van de begroting 2023 heeft de raad een Noodfonds voor Stijgende Lasten van inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen ingesteld. De omvang van dit fonds bedroeg, inclusief de overheveling uit 2022, € 2,5 miljoen. Ter invulling hiervan is een bestedingsplan opgesteld.
Het noodfonds was nagenoeg bestemd en via wijzigingen toegekend aan programmabudgetten. In deze tijdvak wordt op de volgende onderdelen een bedrag teruggestort:
- Tegemoetkoming energiekosten maatschappelijke organisaties (voordeel € 250.000).
- Tegemoetkoming energielasten ondernemers (voordeel € 275.000).
Per saldo is er afgerond nog iets meer dan € 0,55 miljoen beschikbaar. Dit bedrag kan eventueel opnieuw worden ingezet voor projecten. Indien hiertoe niet wordt besloten valt het restantbudget vrij in de jaarrekening.
8.7 Onrendabele top Legmeer
Op algemene dekkingsmiddelen staat een bijdrage uit de reserve "Stedelijke vernieuwing" voor de onrendabele top van de grondexploitatie Legmeer ad. € 7 miljoen. In afwachting van besluitvorming over de grondexploitatie Legmeer wordt dit gefaseerd naar 2024.
8.8 Extra inzet Gemeentebelastingen Amstelland WOZ bezwaren
Het aantal bezwaren dat dit jaar is ingediend, is enorm toegenomen. De grootste oorzaak hiervan zijn de No Cure No Pay bedrijven. Dit is een landelijke ontwikkeling waar diverse media ook over gecommuniceerd hebben. Binnen Gemeentebelastingen Amstelland zijn er op dit moment 8.000 bezwaren ontvangen ten opzichte van 3.200 in 2022.
De afhandeling van de WOZ-bezwaarschriften heeft nu de hoogste prioriteit. De voortgang loopt gestaag en het is gelukt om extra ondersteuning in te huren voor de verdere verwerking van de WOZ-bezwaarschriften. De kosten die zijn toe te schrijven aan de toegenomen bezwaren worden in rekening gebracht bij de deelnemende gemeenten op basis van inwoneraantal.
Daarnaast stijgen de personeelskosten onder andere als gevolg van de nieuwe CAO. Deze kosten komen ten laste van het bedrijfsvoeringsfonds gemeentebelastingen.