5.1 Winkelcentrum Groenhof
In 2016 is een strook grond verkocht voor de uitbreiding van het winkelcentrum Groenhof. Van de opbrengsten van die verkoop zou de openbare ruimte worden aangepast, groen en parkeerplaatsen. Onlangs is gebleken dat de uitvoering daarvan niet volledig heeft plaatsgevonden. De kosten om de werkzaamheden uit te voeren bedragen € 23.000. Daarnaast is bij het Groenhof een stukje grond verkocht voor € 18.600.
5.2 Startkoop
De gemeenteraad heeft in februari 2009 de beleidsnotitie koopstarters vastgesteld. Bij aankoop van tranches of bij de verkoop van de woning vloeien gelden terug naar de gemeente. De ontvangen tranches storten we in de reserve Startkoop en Startersleningen. Deze reserve wordt ingezet bij nieuwe besluitvorming over startersvoorzieningen.
In 2023 is weer een aantal tranches en bijbehorend bloot eigendom verkocht. Hierdoor kan een storting plaatsvinden in de reserve Startkoop en Startersleningen van € 259.000.
5.3 Grote projecten A9 en Stadshart
Bij de Perspectiefnota 2024 is extra budget toegekend voor de grote projecten A9 en Stadshart. Per abuis zijn de inkomsten twee keer in mindering gebracht waardoor het toegekende budget € 134.100 te laag is in 2023. In 2024 en verder gaat het om een bedrag van € 150.000. Dit wordt betrokken bij de uitwerking van de Perspectiefnota 2025.
5.4 Bouwleges
De verwachte opbrengst bouwleges 2023 worden op basis van de nu bekende cijfers hoger ingeschat dan bij de begroting 2023 is geraamd. Dit op basis van de informatie die medio augustus 2023 voorhanden was. De bijstelling betekent een verhoging van de legesopbrengsten voor 2023 met een totaalbedrag van € 1,6 miljoen, met name veroorzaakt door een grote aanvraag. Leges op grote projecten zijn bepalend voor het totale opbrengstenverloop. Dit fluctueert sterk, omdat het finale moment waarop de uiteindelijke legesoplegging neerdaalt en de definitieve hoogte daarvan afhankelijk zijn van de dynamiek van het totale ontwikkelproces.
5.5 Parkeerbelasting naheffingsaanslagen
Voor het jaar 2023 is de verwachting dat op het taakveld naheffingsaanslagen ten opzichte van de huidige ramingen een voordeel ontstaat van € 300.000.
De verklaring hiervoor is dat er vanaf de maand augustus op een andere manier efficiënter gebruik wordt gemaakt van de scanscooter. De scanscooter rijdt zonder opvolging waardoor er substantieel meer scans gemaakt kunnen worden. Het gevolg is dat er ook meer naheffingsaanslagen opgelegd worden. Dit zorgt voor een hogere opbrengst van € 380.000.
Inherent aan het opleggen van meer naheffingsaanslagen is dat er ook meer bezwaren binnenkomen. Dit leidt tot een kostenstijging van € 80.000.
Bij de opstelling van de Perspectiefnota 2025 vindt een actualisering van de totale parkeerexploitatie plaats, waarin ook de structureel te verwachten ontwikkeling zal worden onderzocht.
5.6 Gebiedsvisie A9
Het budget voor uitbesteed werk/extern advies voor de gebiedsvisie A9 wordt in 2023 nog niet geheel ingezet. Hierdoor verschuift € 141.000 naar komende jaren. De onttrekking aan de reserve grote projecten wordt hierdoor ook lager.
5.7 Nesserlaan
Verkoop van de woonboerderij aan de Nesserlaan 1 en 3 met opstallen, die eigendom zijn van de gemeente heeft plaatsgevonden. De verkoopsom is € 300.000 kosten koper. Hierbij is rekening gehouden met het feit dat er nu nog sprake is van een reguliere verpachting, die een waarde-drukkende effect heeft op de waarde van de opstallen. De opstal heeft geen restant boekwaarde.
5.8 Meerjarig onderhoudsplan gebouwen
Aan de onderhoudsvoorziening wordt in 2023 € 4,4 miljoen extra onttrokken. In de afgelopen jaren bleef de daadwerkelijke onttrekking achter bij de begroting door stagnatie van diverse projecten. Dit vertaalt zich daarentegen vanaf 2022 in hogere uitgaven doordat veel oudere projecten alsnog tot uitvoering zijn overgegaan. Door externe capaciteit is dit jaar een inhaalslag gemaakt in het uitvoeren van diverse onderhoudsprojecten, zijn projecten sneller dan voorzien uitgevoerd en zijn de bouwprijzen significant gestegen. Het sneller uitvoeren dan voorzien betreft met name de vervanging van de gevel en de renovatie van de garagevloer, beide van het Raadhuis.
Uit de voorziening is in 2023 meer budget gebruikt dan was geprognosticeerd. De wettelijke voorschriften (BBV) schrijven voor dat de voorziening toereikend moet zijn via de jaarlijkse dotaties. Een eenmalige dotatie past niet in het beeld van gelijkmatig over de jaren verdelen van de lasten. Een negatieve voorziening is echter ook niet toegestaan per jaareinde. Als gedurende het jaar geconstateerd wordt dat het verwachte saldo negatief is moet dit worden meegenomen bij actualisatie van de lopende begroting. Daar is thans sprake van en voorgesteld wordt om eenmalig € 1.500.000 aan de voorziening toe te voegen.
5.9 Duurzaamheidsmaatregelen
In de begroting is een structureel voordeel van € 307.000 ingeboekt voor de lagere energielasten van het gemeentelijk vastgoed door duurzaamheidsmaatregelen welke in het kader van de gemeentelijke ambitie zijn genomen. Dit betreft veelal gebouwen welke maatschappelijke organisaties huisvest met een subsidierelatie. Deze maatregelen zijn genomen om het gemeentelijk vastgoed naar een energielabel A te brengen, te voldoen aan de wettelijk informatieplicht en door uitvoering te geven aan de een door de raad aangenomen motie in juli 2019 betreffende “Amstelveense daken klimaatproof”.
Door leveringsproblemen en voorbereidende werkzaamheden in de uitvoering is er enige vertraging ontstaan. De meeste zonnepanelen zijn geplaatst. Er zijn nog een paar daken in onderzoek of dit constructief mogelijk is. De verwachting is dat eind 2023 de verduurzamingsmaatregelen zijn uitgevoerd. Dit betekent dat pas eind 2024/begin 2025 het werkelijke effect op de energielasten kan worden bepaald. Hierbij spelen andere factoren ook een rol waaronder aard en hoeveelheid van het gebruik, buitentemperatuur en energietarieven. Aangezien er verschillende varianten ter verrekening mogelijk zijn zal dit worden betrokken bij de besluitvorming van de Perspectiefnota 2025.
Van het ingeboekte voordeel zou € 70.000 worden gestort in de reserve Duurzaamheid. Het niet realiseren van het structurele voordeel in 2023 ad. € 307.000 leidt er tevens toe dat genoemde € 70.000 niet wordt gestort.
In de begroting is rekening gehouden met een structurele rijksbijdrage voor het realiseren van de zonnepanelen. Het blijkt dat het niet mogelijk is een beroep op deze regeling te kunnen doen en voorgesteld wordt om de verwachte bijdrage van € 50.000 structureel te laten vervallen. Het bedrag zou gestort worden in de reserve duurzaamheid en dit komt eveneens te vervallen.
5.10 Coulanceregeling huur
In verband met de coulanceregeling corona voor 2021 en 2022 zal een bedrag van € 110.000 aan huur worden kwijtgescholden. Voor andere kwijtscheldingen is dit via het lokaal coronafonds afgewikkeld, maar dat is opgeheven.
5.11 Kalkbranderij
Op 29 maart 2023 heeft de gemeenteraad de grondexploitatie vastgesteld voor de Kalkbranderij. Toegezegd is een bijdrage van € 1,5 miljoen. Dit is opgebouwd uit € 45.000 voor tekort in grondexploitatie, € 1.215.000 voor bijdrage in het tekort op de opstalexploitatie van de Kalkbranderij en een voorziening van € 240.000 ten behoeve van het gemeentelijke aandeel in de Rijks Stimuleringsregeling ‘Financiële herplaatsingsgarantie voor flexwoningen’. Er zal geen gebruik meer worden gemaakt van de herplaatsingsgarantie en het daarvoor voorziene bedrag van € 240.000 wordt toegevoegd aan de bijdrage in het tekort op de opstalexploitatie van de Kalkbranderij, waardoor deze bijdrage, die via een (eerste) subsidiebeschikking zal worden toegekend en uitgekeerd aan Woningstichting Eigen Haard, op een totaalbedrag komt van € 1.455.000. Dit bedrag wordt gedekt uit de op grond van het raadsbesluit van 29 maart 2023 gevormde bestemmingsreserve (€ 1.215.000) en uit het laten vrijvallen van de bij dat raadsbesluit eveneens getroffen voorziening (€ 240.000). De subsidiebeschikking zal niet eerder worden afgegeven dan nadat het daarvoor benodigde DAEB-aanwijzingsbesluit onherroepelijk is geworden. De financiële gevolgen van de hier omschreven gewijzigde uitvoering van de gemeentelijke bijdrage van € 1,5 miljoen, zijn verwerkt in deze Tweede Tijdvakrapportage 2023.
Vanwege de gestegen bouwkosten en de beperkte exploitatietermijn van de woningen op de Kalkbranderij, blijft de financiële haalbaarheid voor Woningstichting Eigen Haard ook met de hiervoor omschreven gemeentelijke bijdrage een uitdaging. Om de realisatie van het project door Woningstichting Eigen Haard doorgang te kunnen laten vinden, was het nodig om vanuit de gemeente nog een aanvullende bijdrage te doen. Voor de gemeente is het essentieel dat de woningen aan de Kalkbranderij er komen. Jongeren komen moeilijk aan een woning en Oekraïense ontheemden wonen al meer dan 2 jaar in dure en kleine hotelkamers. Daarom is, na bestuurlijk overleg tussen de gemeente en Woningstichting Eigen Haard, door het college aan Woningstichting Eigen Haard toegezegd dat, zodra de ‘Stimuleringsregeling flex- en transformatiewoningen’ door het Rijk wordt opengesteld, de gemeente voor het project Kalkbranderij een stimuleringsbijdrage zal aanvragen bij het Rijk. Wanneer deze wordt verkregen, is het college bereid deze bijdrage in de vorm van een (tweede) subsidiebeschikking toe te kennen en uit te keren aan Woningstichting Eigen Haard. Naar verwachting is de van het Rijk te verkrijgen maximale bijdrage € 7.800 per woning, dat is een totaalbedrag van maximaal € 750.000 bij 97 woningen. Ten behoeve van de uitvoerbaarheid van het project door Woningstichting Eigen Haard, heeft het college ook toegezegd, onder het voorbehoud van besluitvorming door de gemeenteraad, dat de gemeente zich garant stelt voor 75% van het verschil tussen de door de gemeente aangevraagde en de door het Rijk toegekende stimuleringsbijdrage, dus tot een maximum van € 562.250.
In deze Tweede Tijdvakrapportage 2023 zijn in afwachting van de definitieve Rijksbijdrage neutrale p.m.-ramingen opgenomen uitgaande van een volledige toekenning van de aan te vragen Rijksbijdrage. Na definitief uitsluitsel over deze Rijkssubsidie zal de effectuering van de p.m.-posten worden opgenomen in de Eerste Tijdvakrapportage van 2024.
Mocht het Rijk onverhoopt de gemeentelijke aanvraag ingevolge genoemde Stimuleringsregeling niet voor het volle bedrag honoreren, dan betekent dat op dat moment een gemeentelijke bijdrage ten laste van het Lokaal Werkbudget Oekraïne van 75% van het verschil tussen de aangevraagde en de toegekende uitkering door het Rijk.
Vooruitlopend op deze Tweede Tijdvakrapportage bent u via een aparte raadsbrief dd. 17 oktober 2023 geïnformeerd over de voortgang Kalkbranderij.